VÝROBA
Výroba je cieľavedomá činnosť.
Základné ciele výroby
kvantitatívne kvalitatívne
Zhotoviť výrobky v
konkrétnom množstve Produktivita
Hospodárnosť
Kvantitatívne ciele výroby
Týmito cieľmi si podnik určí množstvo výrobkov, ktoré má v určitom čase vyrobiť.
Kvalitatívne ciele výroby
Produktivita – tzv. princíp maxima
Cieľ podniku: s danými výrobnými vstupmi vyrobiť maximálne množstvo výrobných výstupov. Zvyšovaním produktivity práce môže podnik dosiahnuť vyššie výnosy a súčasne znížiť svoje náklady.
Ekonomické vyjadrenie produktivity:
napríklad, koľko € výstupov dosiahne podnik z 1 € vstupov.
Produktivita sleduje vecnú stránku výroby, t. j. transformačný proces.
Hospodárnosť- tzv. princíp minima
Cieľ podniku: určené výrobné výstupy dosiahnuť s minimálnou spotrebou výrobných vstupov.
Ekonomické vyjadrenie hospodárnosti:
napríklad, na vytvorenie 2 € výstupov (hodnoty výkonov) podnik spotreboval výrobné vstupy za 1€.
Hospodárnosť sleduje organizačnú a hodnotovú stránku výroby, t. j. kombinačný a reprodukčný proces.
Cieľ Vstupy Výstupy
Produktivita dané maximálne
Hospodárnosť minimálne dané
PRÍPRAVA VÝROBY
Po preštudovaní učiva by ste mali vedieť:
Vysvetliť význam prípravy výroby,
charakterizovať jednotlivé etapy prípravy výroby.
Výrobu nových výrobkov vyvolávajú:
nové potreby spotrebiťeľov (napríklad krémy s ochrannám faktorom proti UV žiareniu, ktoré je silnejšie v dôsledku „ozónových dier“)
požiadavka uspokojovať staré potreby na vyššej úrovni (napríklad pri počúvaní hudby nahradiť gramofón MP3 prehrávačom.)
Príprava výroby je veľmi dôležitá etapa. Ovplyvňuje budúci predaj výrobkov i výsledky hospodárenia podniku (jeho zisk alebo stratu).
PRÍPRAVA VÝROBY
Marketingová→
príprava Veda → Výskum → Príprava →
výroby Nábeh →
výroby Predajný
marketing
|
Technická Ekonomická Organizačná
|
konštrukčná technologická
VEDA prináša nová myšlienky, objavy, ktoré sú základom na vytvorenie nových výrobkov.
VÝSKUM hľadá možnosti, ako uplatniť nové myšlienky a objavy v podobe nových výrobkov.
Etapy prípravy výroby
Technická príprava Ekonomická príprava Organizačná
konštrukčná príprava
technologická príprava
TECHNICKÁ PRÍPRAVA predstavuje práce technického chrakteru, ktoré sú spojené s vývojom nového výrobku alebo so zdokonalením už existujúcého výrobku.
Táto príprava ovplyvňuje úžitkovú hodnotu výrobkov a hospodárnosť pri ich výrobe.
EKONOMICKÁ PRÍPRAVA VÝROBY nadväzuje na technickú prípravu. Zameriava sa na určenie predpokladaných nákladov výnosov a výsledku hospodárenia, efektívnosti výroby, noriem spotreby (napríklad spotreby meteriálu na výrobok), výkonových noriem (napríklad počtu vyrobených výrobkov za určitý čas), kalkulácie (určenie výšky nákladov na jeden výrobok) a i. Na základe týchto údajov sa podnik rozhodne, či je výhodné výrobok vyrábať.
ORGANIZAČNÁ PRÍPRAVA VÝROBY sa zameriava na usporiadanie pracovísk do výrobných útvarov. Základným výrobným útvarom, v ktorom prebieha výroba, je dielňa.
DRUHY VÝROBNÝCH PROCESOV
Výrobný proces predstavuje transformáciu výrobných vstupov na výrobné výstupy. Ide o tvorivý proces, ktorého cieľom je tvorba úžitkových hodnôt.
Výrobný proces z hľadiska výrobného programu
hlavný pomocný vedľajší pridružený
Hlavný výrobný proces – v ňom s vyrábajú základné výrobky, na ktoré s podnik špecializuje (napríklad nábytok v nábytkárskom podniku). Spracúvajú sa suroviny a materiály, ktoré priamo vstupujú do výrobkov a tvoria ich základ
Pomocný výrobný proces – predstavuje výrobu výrobkov, ktoré sú potrebné na zabezpečenie hlavného výrobného procesu (napríklad výroba nástrojov, modelov, údržbárske a opravárske práce a podobne) Nevstupujú do vyrábaných výrobkov a väčšinou ostávajú v podniku.
Vedľajší výrobný proces – zabezpečuje niektoré druhy energií pre podnik (výroba elektrickej energie, solárnej energie, stlačeného vzduchu, pary a podobne).
Pridružený výrobný proces – v ňom sa vyrábajú výrobky, ktoré priamo nesúvisia s výrobným programom podniku. Podnik ich vyrába preto, aby lepšie využil svoje výrobné kapacity alebo odpad, ktorý vzniká pro hlavnom výrobnom procese (napríklad robotníci va nábytkárskom podniku vyrábajú z odpadového dreva drevené hračky).
Výrobný proces z hľadiska zložitosti výrobkov
Jednoduchý Zložitý
Jednoduchý výrobný proces – je charakteristický tým, že sa vyrábajú jednoduché výrobky z jedného druhu materiálu. Operácie prebiehajú postupne za sebou (napr. výroba dreveného vozíka)
Zložitý výrobný proces - je charakteristický tým, že sa vyrábajú zložité výrobky. Tento proces sa skladá z niekoľlkých čiastkových výrobných procesov (napr. výroba autobusu).
Výrobný proces z hľadiska účasti prírody, človeka a techniky vo výrobe
Prípodný Pracovný Automatický
Prírodný výrobný proces- je charakteristický tým, že východiskový materiál sa mení pôsobením prírodných síl (napríklad dozrievanie obilia).
Pracovný výrobný proces – je charakteristický tým, že v ňom pracovná sila pôsobí pomocou náradia, strojov a zariadené na materiál, s cieľom premeniť ho na výrobok. Patria sem najmä pracovné procesy mechanickej výroby a chemickej výroby (napríklad výroba keramiky).
Automatický výrobný proces - je charakteristický tým, že surovina sa mení na výrobok pomocou strojov a zariadení, bez priameho vplyvu človeka (napríklad plnenie minerálnych vôd do fliaš).
Výrobný proces z hľadiska skladby výrobku
Predzhotovujúca fáza Zhotovujúca fáza Dohotovujúca fáza
Predzhotovujúca fáza – v nej sa sprácúva materiál s suroviny na nedokončené výrobky, určené na ďalšie spracovanie v podniku (napr. úprava dreva na výrobu nábytkovej zostavy).
Zhotovujúca fáza – v nej sa vyrábajú jednotlivé súčiastky výrobku (výroba jednotlivých častí nábytkovej zostavy).
Dohotovujúca fáza – zahŕňa činnosti, pri ktorých sa vyrábajú z jednotlivých častí výrobky (motovanie nábytkovej zostavy).
Výrobný proces z hľadiska spôsobu a miery opakovateľnosti
Pretržitý Nepretržitý Cyklický Necyklický
Pretržitý výrobný proces – je charakteristický tým, že sa výroba preruší podľa organizácie práce alebo potrieb podniku (napríklad výroba odevov).
Nepretržitý výrobný proces - je charakteristický tým, že sa výroba preruší len vo výnimočných prípadoch a pri opravách (napríklad v elektrárňach, v chemických alebo hutíckych výrobách).
Cyklický výrobný proces - je charakteristický tým, že sa výroba opakuje v pravidelných cykloch. Hovoríme o sériovosti výroby (napríklad výroba motocyklov jednej kubatúry).
Necyklický výrobný proces - je charakteristický nepravidelnou výrobu, ktorá sa vyskytuje pri kusovom type výroby (napríklad výroba loda na objednávku).
TYPY VÝROBY
Typy výroby podľa miery opakovateľnosti
Hromadná výroba Sériová výroba Kusová výroba
Hromadná výroba
Pre hromadnú výrobu je charakteristické, že podnik vyrába jeden alebo malý počet druhov výrobkov vo veľkom množstve. Je najlepšie organizovaným typom výroby.
Hlavné znaky:
vysoká miera opakovateľnosti (najvyššia zo všetkých typov výroby)
stály výrobný program (mení sa málo)
výrobky strácajú svoju individualitu (nelíšia sa)
výrobné zariadenia sú špecializované (sú určené na výrobu jedného druhu výrobku)
v podniku je vysoká deľba práce (úzka špecializácia robotníkov)
podrobná technická príprava výroby
vysoká úroveň organizácie práce
využívanie modernej techniky (mechanizácia a automatizácia výroby)
zvyšuje sa produktivita práce , čím sa znižujú náklady na výrobu a i.
Seriová výroba
Pre sériovú výrobu je charakteristické, že podnik vyrába viaceré výrobky za sebou v obmedzenom počte (sérii). Vyskytuje sa najčastejšie,
Hlavné znaky:
predstavuje kombináciu prvkov hromadnej a kusovej výroby
veľkosťou série sa môže uplatniť individuálnosť výrobkov
výroba sa môže pružnejšie pripôsobiť požiadavkám trhu
technická príprava výroby nie je kvôli šírke sortimentu a menšiemu rozsahu výroby tak podrobná aki pro hromadnej výrobe
deľba práce je na nižšie úrovni aki pri hromadnej výrobe, robotníci sú menej špecializovaní (sú univerzálni)
viac sa využívajú univerzálne stroje a nástroje
úroveň produktivity práce je nižšia
organizácia výrobného procesu je zložitejšia a nákladnejšia.
Druhy sériovej výroby
Veľkosériová výroby je najvyšším stupňom sériovej výroby, najviac
sa približuje hromadnej výrobe
Strednosériová výroby má menej znakov hromadnej výroby
v porovnaní s veľkosériovou výrobu je ekonomicky menej výhodná je pri nej nižšia produktivita práce a vyššie náklady na výrobu
Malosériová výroby najviac sa približuje kusovej výrobe
Kusová výroba
Pre kusovú výrobu je charakteristická neopakovateľnosť výroby jednotlivých druhov výrobkov, prípadne opakovateľnosť po dlhšom čase. Predstavuje najnižší typ výroby. Výroba rôznych výrobkov sa často strieda.
Hlavné znaky:
jednotlivé výrobky sa líšia, majú individuálny charakter, sú vyrábané podľa požiadaviek spotrebiteľov
pre každý výrobok je potrebná samostatná technická príprava výroby, čo je časovo i finančne náročne
výroba vyžaduje častú obmenu pracovísk a úpravu strojov
robotníci musia byť viac kvalifikovaní, lebo vykonávajú rozličné práva
na pracoviskách sú univerzálne výrobné zariadenia
technická úroveň výroby je najnižšia
výrobné zariadenia sa využívajú nerovnomerne
riadenia a organizácia práce sú zložitejšie a i.
ZÁKONITOSTI VÝROBNÉHO PROCESU
Zákonitosti výrobného procesu
proporcionálosť paralelnosť rytmickosť nepretržitosť
Proporcionálosť
Proporcionálosť určuje, v akom pomere majú byť zastúpené jednotlivé výrobné faktory (stroje, materiál, zamestnanci). Ak nie je dodržaný správny pomer, môže nastať disproporcia (nesúlad). Vzniká vtedy, ak niektorý výrobný faktor chýba, alebo je navyše.
Vo výrobe môže ísť napríklad o proporcionálosť medzi:
prácnosťou výroby a počtom robotníkov
jednotlivými operáciami
jednotlivými pracoviskami najmä z hľadiska nadväznosti výrobného postupu
jednotlivými fázami výroby.
Paralelnosť
Paralelnosť známená súčasné vykonávanie viacerých činností, pri ktorých je to možné.
Má tieto východy:
Skráti sa výrobný cyklus,
Urýchli sa dodanie výrobkov na trh.
Skráti sa čas potrebný na kolobeh krátkodobého majetku.
Zníži sa potreba zásoby surovín, materiálu
Znížia sa náklady
Zvýši sa zisk.
Rytmickosť
Výrobný proces je rytmický , ak prebieha rovnomerne a pravidelne. V pravidelných časových intervaloch sa dávajú do výroby rovnaké výrobné vstupy a v parvidelných časových intervaloch vychádzajú z výroby výrobné výstupy.
Má tieto výhody:
Umožnuje rovnomerné vybavovanie dodávok pre zákazníkov.
Racionálne sa využívajú všetky výrobné faktory
Znižujú sa náklady
Zvyšuje sa zisk.
Vytvárajú sa predpoklady na nepretržitú výrobu
Nepretržitosť
Nepretržitosť výrobného procesu známená, že výroba nezastavuje a jednotlivé operácie na seba plynulo nadväzujú. Neznamená to však, že výroba nezastaví vôbec, lebo každá výroba sa raz musí zastaviť. Ide o to, aby sa prerušovala čo najmenej, lebo každé prerušenie výroby vplýva negatívne na jej výsledky.
VÝROBOK AKO VÝSTUP VÝROBNEJ ČINNOSTI
Výrobok je výsledkom výrobného procesu.
Hotový (finálny) výrobok - je určený na uspokojovanie konečných potrieb spotrebiteľov, nie na ďalšie spracovanie (napríklad košela, párok v rožku)
Polovýrobok – je pre určitú časť výroby hotovým výrobkom. Neuspokojuje ešte konečné potreby spotrebiteľa. V ďalšej fáze výroby sa používa na dokončenie výrobkov alebo sa môže predať (napríkad dopestuje sa pšenica, z pšenice sa vyrába múka, ktorá použije na výrobu pečiva).
Nedokončený výrobok – je výrobok, na ktorom sa ešte neurobili všetky potrebné operácie. Tie sa však uskutočnia v danom podniku neskôr ( napríklad keramický džbán pred maľovaním)
Osobitným kategóriami výrobkov sú:
Nepodarok – je výrobok, ktorý nespĺňa požadované vlastnosti. Určuje ich výrobná norma (napríklad hmotnosť, kvalita, rozmery, farba a i.). Napríklad televízor má poškodenú obrazovku, hrniec má poškodený plech.
Nový výrobok – je výrobok, ktorý má v porovnaní s doterajšími výrobkami nové vlastnosti alebo funkcie.
Výrobok môže byť nový:
• Pre výrobcu i spotrebiteľa - výrobca vyvinie nový výrobok
• Pre výrobcu – daný výrobok už predavá na trh konkurenčný podnik
• Pre spotrebiteľa – výrobca už daný výrobok vyrába, ale môže sa rozšíriť okruh jeho spotrebiteľov (napríklad výrobca čokolády začne vyrábať DIA čokoládu, výrobca kompótov DIA kompóty.
Funkcie výrobku
Funkcie výrobku hovoria o tom, ako je výrobok schopný uspokojovať konkrétne potreby.
Základná funkcia predstavuje tzv. jadro výrobku (vnútornú vrstvu výrobku).
Ide o základný úžitok, kvôli ktorému si spotrebiteľ výrobok kupuje.
Odpovedá na otázku:
Prečo si spotrebiteľ kupuje výrobok?
Doplnková funkcia predstavuje strednú vrstvu výrobku.
Odpovedá na otázku: Akým spôsobom uspokojuje spotrebiteľ svoju potrebu a aké ďalšie požiadavky kladie na výrobok?
Obsah doplnkovej funkcie
Kvalita Štýl Dizajn Doplnky Obal Značka
Kvalita výrobku predstavuje jeho schopnosť plniť funkcie, na ktoré bol vyrobený. Zahŕňa napríklad životnosť, spoľahlivosť, presnosť, spôsob údržby, ľahkosť použitia a iné vlastnosti.
Štýl charakterizuje vzhľad výrobku. Môže ihneď vzbudiť pozornosť spotrebiteľa, zaujať estetickým spracovaním, ale to ešte neznamená, že výrobok aj dobre funguje.
Dizajn je širší pojem ako štýl. Dobrý dizajn zvyšuje užitočnosť i celkový vzhľad výrobku. Plní estetickú funkciu a súčasne vytvára predpoklady na lepšie použivanie a opravy.
Doplnky predstavujú konkurenčný nástroj, prostredníctvom ktorého sa výrobok daného podniku často líši od konkurenčných výrobkov.
Obal plní rôzne dôležité funkcie, pomocou ktorých uspokojuje potreby nielen kupujúcich, ale aj obchodníkov. Medzi najdôležitejšie funkcie patria:
• Ochranná funkcia – chráni tovar pred poškodením pri doprave a skladovaní
• Manipulačná funkcia – pomáha pri premiestňovaní tovaru
• Informačná funkcia – poskytuje základné informácie o výrobku
• Propagačná funkcia – plní úlohu reklamy, pomáha výrobok predávať
Rozšírujúca funkcia – výrobok v bajširšom ponímaní , t. j. úplný výrobok (vonkajšia vrstva výrobku) musí zahŕňať aj dodatočné služby. Výrobca musí ponúknuť zákazníkov viac, nielen konkrétny výrobok. Táto funkcia sa nespája s každým výrobkom, je typická skôr pre technicky náročnejšie výrobky.
Obsah rozšírujúcej funkcie
Dodávka Úverovanie Inštalácia Servis Záruky Služby pri predaji
Ochranná známka označenie tovaru značkou, ktorá je schopná rozlíšiť výrobky a službypochádzajúce od rôznych osôb, je zapísaná do registra ochranných známok.
Vyjadrenie ochrannej známky slovami, písmenami, číslicami, kresbami, tvarom výrobku alebo obalom, kombináciou predchádzajúcich spôsobov
Funkcie ochranných známok rozlišovacia, propagačná, súťažná
Ochranná známka
VÝROBNÝ PROGRAM
Výrobný program je súhrn výrobkov, ktoré môže podnik v určitom období vyrábať. Vyjadruje sortiment (zloženie) a kvalitu výrobkov.
Pri zodtavení výrobnéha programu podnik vychádza:
Z požiadaviek trhu – do výrobného programu zaradí tie výrobky, o ktoré majú spotrebitelia záujem
Z vlastých výrobných možností – posúdi, či má na výrobu daných výrobkov podmienky, napríklad kapacitu (stroje, zamestnancov v požadovanej kvalifikávii), finančné prostriedky a i.
Z možností získania potrebných výrobných faktorov na trhu – získanie kvalifikovaných zamestnancov, požadovanej technológie, strojov financií, materiálu a i.
Z ukazovateľov ekonomickej efektívnosti – musí posúdiť, aké sú s výrobou výrobkov spojené náklady a aké môže očakávať výnosy.
Sortiment výroby
Výrobný program súvisí najmä s tvorbou výrobného sortimentu. Podnik môže mať:
Široký sortiment – výrobný program zahŕňa veľký počet rôznych druhov výrobkov
Úzky sortiment – výrobný program obsahuje len niekoľko druhov výrobkov
Hlboký sortiment – hĺbka sortimentu hovorí o tom, v koľkých variantoch sa jednotlivé druhy výrobkov vyrábajú
Plytký sortiment – z jednotlivých druhov výrobkov je vo výrobnom programe len jeden, resp. málo variantov.
Výrobný plán
Výrobný plán konkretizuje výrobný program v objeme a čase.
VÝROBNÁ KAPACITA
Výrobná kapacita je maximálny možný objem výroby požadovaného sortimentu v požadovanej kvalite, ktorý je podnik schopný vyrobiť pri daných technických podmienkach.